Cârligul de remorcare la mașină când nu tractezi nimic. Prevederile din Codul Rutier, neștiute de șoferi
Mulți șoferi sunt de părere că un vehicul nu are voie să circule cu un cârlig de remorcare montat dacă nu tractează o remorcă. Motivul invocat este simplu: într-un accident, cârligul poate provoca daune semnificative celuilalt vehicul. Totuși, ce prevede Codul Rutier în această situație? Este legal să circuli cu cârligul de remorcare montat, chiar dacă nu-l folosești? Care sunt condițiile impuse de lege și ce riscuri există în caz de nerespectare a regulilor?
Cârligul de tractare trebuie omologat?
Conform legislației din România, orice sistem de tractare montat pe un vehicul trebuie să fie omologat de Registrul Auto Român (RAR). Montarea unui cârlig de remorcare trebuie efectuată într-un service autorizat, iar dispozitivul trebuie să respecte standardele de siguranță internaționale.
Polițistul Tavi Perțea explică:
„Dacă ți-ai cumpărat un autoturism care, din fabrică, nu avea cârlig omologat, iar tu îi montezi un cârlig, acela se poate omologa doar dacă service-ul este autorizat. În cazul în care ți-ai montat un cârlig care nu este omologat și ești identificat în trafic, vei fi sancționat contravențional.”
Care sunt sancțiunile pentru montarea unui cârlig neomologat?
- 6 puncte de amendă;
- Reținerea certificatului de înmatriculare;
- Obligația de a demonta dispozitivul și de a reveni la RAR pentru verificare.
Chiar dacă un cârlig neomologat poate atrage sancțiuni, legislația este clară în cazul accidentelor: în situația unui impact din spate, vinovat va fi conducătorul auto care a produs accidentul, chiar dacă vehiculul lovit avea un cârlig montat.
Este legal să ții cârligul de remorcare montat dacă nu tractezi nimic?
Spre deosebire de alte țări europene unde există restricții stricte, legislația din România nu interzice circulația cu cârligul de remorcare montat dacă nu tractezi o remorcă sau o rulotă.
Unii șoferi aleg să păstreze cârligul montat din diverse motive:
- Protejarea autoturismului în cazul unui impact din spate;
- Utilizarea frecventă pentru remorcare;
- Evitarea demontării și remontării dispozitivului, ceea ce poate fi costisitor și consumator de timp.
Legislația actuală din România nu impune nicio interdicție clară pentru utilizarea unui cârlig de remorcare montat când acesta nu este folosit. Cu toate acestea, dacă dispozitivul este instalat greșit sau nu este omologat, șoferul poate fi sancționat.
Care sunt riscurile circulației cu un cârlig montat?
Chiar dacă legea permite acest lucru, există anumite riscuri de care șoferii ar trebui să fie conștienți:
- Daune mai mari în caz de impact: Într-un accident din spate, cârligul de remorcare poate provoca pagube semnificative celuilalt vehicul, afectând bara de protecție și alte componente.
- Probleme de vizibilitate: Un cârlig necorespunzător poate obstrucționa numărul de înmatriculare, fapt ce poate atrage sancțiuni suplimentare.
- Siguranța pietonilor: Dacă vehiculul este parcat într-o zonă aglomerată, cârligul poate reprezenta un pericol pentru pietoni.
Condiții esențiale pentru utilizarea cârligului de remorcare
Pentru a circula legal și pentru a evita amenzile, șoferii trebuie să respecte următoarele reguli:
- Dispozitivul trebuie să fie omologat;
- Montarea să fie realizată într-un service autorizat;
- Să se asigure că cârligul nu obstrucționează numărul de înmatriculare;
- Să fie verificat periodic pentru siguranță și stabilitate.
Concluzie
Codul Rutier din România permite circulația cu cârligul de remorcare montat, chiar dacă nu tractezi nimic. Totuși, acest dispozitiv trebuie să fie omologat RAR și instalat într-un service autorizat. Șoferii care nu respectă aceste condiții riscă sancțiuni serioase, inclusiv amendă și reținerea certificatului de înmatriculare.
Deși este legal să circuli cu cârligul montat, trebuie luate într-o considerare riscurile în caz de accident sau utilizare incorectă. Respectarea legislației și verificarea periodică a dispozitivului rămân cele mai bune soluții pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.